lördag 5 oktober 2013

DIY Betonglampa

För ett tag sedan såg min mamma en lampa i betong som hon skulle vilja ha, min första tanke var direkt att det inte borde vara så svårt att göra en själv så sagt och gjort...(blivande julklapp tror jag allt så jag får hoppas hon inte läser detta;))

Jag använde mej av juicepaket, modell större, toalettrullar (inrullade i gladpack), sugrör i botten där jag vill att lampsladden ska komma ut och sen oljade jag in allt med matolja för att det ska släppa lättare! (Den runda formen är ett test på en ljuslykta!) Jag använde mej av finbetong och blandade det till önskad konsistens, lite tjockare än gröt typ, och sen är det bara att hälla i formarna. Sen får man ha tålamod, jag väntade i nästan exakt två dygn och under tiden stod dom under en plastpåse för att inte brinna för fort, jag sprayade även med vatten för att undvika sprickor! När man inte orkar vänta mer och man tror det torkat så är det bara att ta loss allt försiktigt, man kan slipa lite lätt om man vill få lite rundare kanter. Hur lampsladden ska fästas har jag inte kommit på än?? Hoppas ni förstod min beskrivning annars får ni fråga:)

Eftersom jag inte är helt nöjd med formen på lampan då jag tänkt mej en liten smalare och högre form på den så ska det gjutas igen, för jag är visst lite petig med sånt påstår sambon;) Så imorgon blir det ett nytt försök, men så roligt det var att jobba med betong, kommer nog bli fler projekt, ett fat b la!







5 kommentarer:

  1. Otroligt snyggt och betong är bara så fint! Hon kommer säkert att bli superglad :) ha en fortsatt fin kväll.

    SvaraRadera
  2. Så fint! Detta ska jag prova på :)

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt!! Måste testa, för jag håller med! hur svårt kan det vara :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men du vilket bra tips.Vad duktig du är,supersnyggt!!!

    SvaraRadera
  5. Vad har du använt för insats till lampan, och är det glödlampan som är mönstrad, eller är det en liten lampskärm på lampan? Inköpsställe?

    SvaraRadera